Fredagsstafetten med Lars Schwed Nygård
– Glem hva som er viktig for deg og sjefen din, husk hva som er viktig for journalisten og hens publikum, sier Lars Schwed Nygård, senior kommunikasjonsrådgiver hos Deichman.
Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål. Nils Mørk ga stafettpinnen videre til Lars Schwed Nygård, Senior kommunikasjonsrådgiver hos Deichman.
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– Fredagspanelet på NRKs Nyhetsmorgen, men det blir vel å tjuvstarte helgen med noen timer. Så jeg sier heller å ta nesoddbåten hjem med et rykende ferskt Morgenbladet i hendene.
Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?
– Med mindre vi som samfunn og menneskehet tar noen aktive og vanskelige valg om hvordan vi faktisk ønsker at denne utviklingen skal gå, tror jeg nittifem prosent at de aller fleste jobber vil forsvinne, og at våre vil bli blant de første. Jeg har til gode å høre et overbevisende argument for ideen om at det finnes en fundamentalt annen type arbeid som vil åpenbare seg når KI-er og roboter har utkonkurrert oss på alle feltene vi kjenner i dag.
– Men jeg misliker egentlig spådommer om vår teknologiske framtid, de gjør oss passive og maktesløse. Jeg interesserer meg mye mer for ideer om hva slags verden vi ønsker å skape, og hvilke skritt vi kan ta i dag for å sikre at teknologien til syvende og sist tjener oss istedenfor omvendt.
Trenger vi et lobbyregister i Norge?
– Ja. Demokratiet blir presset og forsøkt undergravd over hele verden, og etter mitt syn kan et lobbyregister både forebygge utilbørligheter og styrke tilliten til myndighetene våre.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Være tydelige med våre arbeidsgivere om at vår jobb ikke er å skjule feil eller sminke griser, men å hjelpe virksomheten med å fortelle sine historier på ærlig og effektivt vis, uansett hvor ubehagelige disse historiene måtte være.
IKKE MEDLEM?
Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.
Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?
– Ruters «Fra-til»-kampanje. For en fantastisk måte å bruke et av virksomhetens mest særegne kjennetegn til å fortelle intenst menneskelige historier på enormt effektivt vis! Jeg tror denne kampanjen gjør oss flinkere til å sette oss i hverandres sted, til å bli mer nysgjerrige på og empatiske med hverandre. Hvis det er noe vi trenger i vår fordømmelseskåte SoMe-verden, så er det det.
Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?
– Glem hva som er viktig for deg og sjefen din, husk hva som er viktig for journalisten og hens publikum.
Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?
– Tor Øverbø, som nettopp har startet i Kirkens Bymisjon. Han er skarp, kreativ og uten tvil bransjens kjekkeste mann.
Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Hvis et tre faller i skogen og ingen hører det, lager det da lyd?
Og da svarer du?
– Da svarer jeg.
Lars Schwed Nygård
Alder: 50
Stilling: Senior kommunikasjonsrådgiver hos Deichman
Tidligere jobber verdt å nevne: Senior kommunikasjonsrådgiver hos Leger Uten Grenser, tegneserie- og fabelprosaforfatter (som jeg fortsatt er)
Utdanning: En samfunnsvitenskapelig cand.mag.-grad fra Universitetet i Oslo (som tilsvarer dagens bachelor-grad, for dere som har en mer fornuftig alder enn meg selv)