Fredagsstafetten med Marte Ramborg
Denne uken er det konsernsjefen i Spoon-gruppen som har svart på våre spørsmål.
Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål. Silje Grytten, kommunikasjonssjef i Leger Uten Grenser, sendte stafettpinnen videre til Marte Ramborg, konsernsjef i Spoon-gruppen.
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– Fredagen starter med arbeidsukas høydepunkt - som tro det eller ei er et møte. I Spoon har vi kontorer i London, Stockholm, Göteborg, Oslo og Tromsø. Vi som er byråledere sees hver uke for en ganske kort, veldig nyttig og alltid gøy innsjekk. I byråverden er det få interne møter, men akkurat dette tviholder vi på. Vi debriefer, planlegger, hjelper hverandre med noen utfordringer og vi ler masse.
Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?
– Ganske mye. Det har jo allerede blitt en selvfølge som en slags assistent for de fleste av oss. Jeg håper vi klarer å bruke det fornuftig! Det er klart vi kan jobbe raskere og smartere, få avlastning med repetitive oppgaver, analysere store mengder data etc. Men jeg som er i en kreativ bransje blir jo litt skuggeredd også. Kreativitet er en muskel, den må trenes. Hvis vi bare blir promptere alle sammen, er jeg redd alt blir en grå grøt til slutt.
Trenger vi et lobbyregister i Norge?
– Ja! Jeg vet at det finnes noen motargumenter, men jeg kommer ikke på et eneste av dem, så da er de ikke så overbevisende.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– De aller fleste oppfører seg jo på en måte som egner seg til å skape tillit. Bare så leit når unntakene bekrefter folks fordommer. I Spoon jobber vi både med ekte historier og fiksjon. For oss er det viktig at folk skal kunne se forskjell. Vi “forkler” ikke en oppdiktet historie som ekte. Jeg tror også vi skal være forsiktige med å synse for mye om andres kommunikasjon. Når bedrifter eller personer er i krise, er det så lett å mene masse om hva de burde gjort. Men det er jo så uendelig mange hensyn å ta som ikke vi utenfra kjenner til.
Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?
– Det første som slår meg er jo Skatteetaten. For en vanvittig jobb som er gjort for å gjøre livet vårt enklere. Det andre er den episoden i Skam der Noora lekser opp for Nikolai om de paragrafene han har brutt ved å ta, og true med å dele, nakenbilder av henne. Jeg husker at politiet sa at den scenen var mer effektiv folkeopplysning enn de selv på noe vis hadde kunnet få til. Noen år siden SKAM nå, men et sørgelig aktuelt tema fortsatt.
Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?
– Å kjenne målgruppa til mediene. Hva mener de er aktuelt og vesentlig? På hvilken måte kan de identifisere seg med saken/personer saken handler om. Og kan du file saken så det er en sensasjon - ja da har du jo dekket nyhetskriteriene som jeg lærte dag én på journalistutdanningen.
Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?
– Anne Kristin Hjukse, som er kommunikasjonssjef på statsministerens kontor. Noen dager er jeg skikkelig misunnelig på hennes ekstremt spennende jobb, hun henger jo med verdensledere og er så midt oppi alle begivenheter. Andre dager priser jeg meg lykkelig over at jeg ikke har 87ish anrop i løpet av 15 minutter en søndag kveld når Joe Biden bestemmer seg for å trekke seg. Det mest imponerende med henne er også litt irriterende. Man får altså ikke ETT ORD med sladder. Hun burde vises fram som alle byråkraters rollemodell.
Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Hvilken organisasjon burde alle støtte litt ekstra nå?
Og da svarer du?
– Leger uten Grenser. Jeg fikk stafettpinnen fra deres fyrverkeri av en kommunikasjonssjef Silje Grytten. Som hver dag forholder seg til verdens j***elskap, men makter å omsette det til engasjement og handlekraft. Jeg gjør det lille jeg kan ved å bidra til deres viktige arbeid. Det oppfordrer jeg samtlige fredagsstafettlesere til også!
Marte Ramborg (53)
Stilling: Konsernsjef i Spoon-gruppen
Tidligere jobber verdt å nevne: Stabsjef i Tankesmien Agenda, kommunikasjons- og markedsdirektør i Stiftelsen Norsk Luftambulanse, kommunikasjonskonsulent i Norges Røde Kors.
Utdanning: Master of Management fra BI, statsvitenskap og journalistikk.