Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Sissel Rinde

Fredagsstafetten med Sissel Rinde

Denne uken kan du bli bedre kjent med informasjonsdirektøren i Equinor.

Tekst: MALIN SUNDBY REVAA | Foto: EQUINOR
Publisert: 13. desember 2024

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Fredagspizza med familien og/eller sammen med gode venner gir den ultimate helgefølelsen hos meg. Som regel har jeg laget deig og saus klar på forhånd. Min mann har jobben med å kjevle ut, ta på toppings og steke. Da er jeg i nytemodus og klar for helg.

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

– På flere måter. I tillegg til at vi kan jobbe mer effektivt med større mengder informasjon, kan KI-verktøy være nyttig for å teste budskap og meldinger på ulike målgrupper. I tillegg er det nyttig verktøy i medieovervåkning. Jeg tror likevel at nøkkelferdigheter som det å skrive godt kombinert med kreativitet og god dømmekraft vil være egenskaper kommunikasjonsmedarbeidere vil trenge også i en framtid der KI har større plass.

Trenger vi et lobbyregister i Norge?

– Mer åpenhet er positivt og styrker tilliten til politiske prosesser. Det å fremme interesser overfor politiske aktører er helt legitimt og en naturlig del av demokratiske prosesser. Det trenger ikke å mistenkeliggjøres.

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Generelt opplever jeg at kommunikasjonsbransjen har tillit. Men vi kan nok være mer åpen rundt hvordan vi jobber, spesielt med påvirkning. Derfor vil det være positivt med lobbyregister. I tillegg må vi bli flinkere til å måle og ikke minst vise effektene av det arbeidet vi gjør.

Strategi og måling
– Vi stiller spørsmål ved alt vi gjør
NAFs Ulrica Risberg forteller hvorfor internkommunikasjon er nøkkelen til å drive organisasjonens strategiske mål fremover.
Les mer om – Vi stiller spørsmål ved alt vi gjør

Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?

– Jeg tar bybanen til jobb hver dag og jeg synes Skyss kommuniserer godt med oss reisende ved å bruke humor i sin tilnærming. De oppfordrer oss til å vise god adferd ved å ta hensyn til medpassasjerer når det gjelder alt fra lukt, beinplassering, bagasje eller det å betale for billetten. De dulter (nudger) oss slik at vi oppfører oss mer hensynsfullt når vi reiser kollektivt. Selv om jeg får de samme beskjedene hver dag, er de ikke irriterende. Tvert imot trekker jeg ofte på smilebåndet av illustrasjonene deres.

Ikke medlem?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende
faglig nettverk.

Medlemsfordeler

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

– Saken må være aktuell, lett å forklare og forstå. Den må også passe for målgruppen mediet ønsker å nå ut til. Hvis man i tillegg kan gi saken et ansikt i form av en eller flere medarbeidere er det alltid positivt.

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

– Kommunikasjonsdirektør for Vest politidistrikt Arne Lutro. Han er profesjonell og fin å forholde seg til dersom det oppstår en krisesituasjon, som vi opplevde sist vinter da vi hadde ulykke med søk og redningshelikopter i Nordsjøen.

Overblikksbilde av raset som gikk på Breie. Man ser tydelig hvor jordraset har ødelagt skog og jorder.
Krisekommunikasjon
Krisekommunikasjon uten nett og telefon
Hvordan kommuniserer du som leder for krisestaben når flommen herjer, raset går og mobilnettet kollapser?
Les mer om Krisekommunikasjon uten nett og telefon

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Hva motiverer deg mest i jobben din?

Og da svarer du?

– For det første er det fantastisk å jobbe i et selskap som produserer energi verden trenger og som er største energileverandør til hjem og industri i Europa. For det andre er det flott å jobbe sammen med gode kolleger. Equinor har i Norge rundt 10 000 medieoppslag i året og vi får mange mediehenvendelser fra Norge og utlandet hver dag. Å jobbe sammen for å besvare disse, samtidig som vi også er proaktive for å få fram egne saker fra forretningen er veldig spennende!

Sissel Rinde (51)

Stilling: Informasjonsdirektør Equinor

Tidligere jobber verdt å nevne: Journalist i NRK, startet som informasjonskonsulent i Hydro i 2003 og har hatt ulike kommunikasjonsjobber i Statoilhydro, Statoil og nå Equinor.

Utdanning: Hovedfag i medievitenskap