Fredagsstafetten med Tor Øverbø
– Snakk sant. Alltid, sier Tor Øverbø, påtroppende markedssjef i Kirkens bymisjon.
Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål. Lars Schwed Nygård ga stafettpinnen videre til Tor Øverbø, påtroppende markedssjef i Kirkens bymisjon
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– P2 og papiraviser. Trash-tv og take-away. Balkong og barnehyl. Klesvask og kildesortering. Båttur og Blå. Venner og vin (egentlig øl, men det rimet ikke).
Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?
– Jeg tipper at alle aksjonærer først jubler over KIs effektivitet og at vi får sparken hele gjengen. Men - så blir vi hyret tilbake når folk skjønner at god kommunikasjon er mer enn informasjon, det er historiefortelling som rører ved følelsene.
Trenger vi et lobbyregister i Norge?
– Ja, av åpenbare grunner. Pluss at det virker suspekt å være mot.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Snakk sant. Alltid.
IKKE MEDLEM?
Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.
Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?
– “Gled en som gruer seg til jul” er Norges beste kampanjeslagord fordi det er tydelig og samtidig dypt emosjonelt. Kampanjen sørger for at Kirkens Bymisjon kan holde dørene åpne når resten av landet stenger ned. Dette er markedsføring og kommunikasjon på sitt beste fordi man forvandler gule lapper på workshop til noe som faktisk betyr noe.
– Jeg vil også nevne Visit Oslos siste kampanje “Is it Even a City?” produsert av NewsLab. Den er kanskje ikke livsforandrende i folks hverdag, men den er uvanlig smart og morsom.
Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?
– Det er å ansette Sindre Buchanan, kommunikasjonsrådgiver i MDG. Han får på hva som helst, når som helst.
Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?
– Charlotte Lundgren i Rådet for psykisk helse. Hun greier å kombinere et iskaldt strategisk hode med menneskelig varme og humor. Hun er rett og slett et geni.
Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Skal du noe gøy i sommer?
Og da svarer du?
– Artig at du spør. Nei, jeg skal jobbe i hele sommer.
Tor Øverbø
Alder: 49
Stilling: Påtroppende markedssjef i Kirkens bymisjon
Tidligere jobber verdt å nevne: MDG, Leger Uten Grenser, bartender på Oslo Mikrobryggeri
Utdanning: UiO og Westerdals