Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Kommunikasjonsleder Trine Sivertsen Sommerlade_Foto Siv Kristin Hovland, Bergen brannvesen
Kommunikasjonsleder Trine Sivertsen Sommerlade_Foto Siv Kristin Hovland, Bergen brannvesen

Fredagsstafetten med Trine Sivertsen Sommerlade

På 90-tallets kommunikasjonsstudie fikk Trine Sivertsen Sommerlade oppgaven: "Tror du Internett er kommet for å bli?". Mye har skjedd siden den gang.

Teskt: MALIN SUNDBY REVAA   |  Foto: SIV KRISTIN HOVLAND
Publisert: 22. november 2024

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– I brannvesenet betyr fredag fredagsvask! Da vaskes garasjer, biler og alt utstyr. Brannfolkene våre går gjennom hver eneste lille ting, sjekker at alt er i orden og setter alt verktøy tilbake på rett plass – klar til bruk. Ren såpelukt, kombinert med obligatorisk fredagspizza i kantinen, gir derfor umiddelbar helgefølelse hos meg.

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

– På kommunikasjonsstudiet i Volda på 90-tallet fikk vi oppgaven «Tror du Internett er kommet for å bli? Begrunn svaret ditt.» De fleste havnet på ja, men jeg vet at ingen av oss greide å se for seg den selvfølgen det er å være på nett i dag. Selv om KI allerede er i verktøyskuffen vår, er det vanskelig å spå hvordan det vil endre faget vårt fremover. Vi vet at KI vil kunne hjelpe oss med en rekke oppgaver, samtidig som verktøyet også byr på noen tydelige utfordringer. Som kommunikasjonsfolk er det derfor viktig å være nysgjerrige og utforskende, men også bevisste og kritiske. En ting er jeg helt trygg på – uavhengig av ny teknologi vil det alltid være bruk for skikkelig gode kommunikasjonsfolk, som kan bidra med menneskelighet, empati og kreative nyanser.

Kunstig intelligens
6. februar 2025
Nettkurs: De beste AI-verktøyene for kommunikatører
Teams

Trenger vi et lobbyregister i Norge?

– I likhet med resten av kommunikasjons-Norge mener jeg at et lobbyregister vil være et viktig bidrag til åpenhet rundt politiske prosesser. Så får man heller finne løsningene på hvordan det skal brukes i en fornuftig praksis.

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Jeg er så heldig å jobbe med kommunikasjon i brann- og redningstjenesten, en bransje som i seg selv nyter stor tillit i befolkningen. Ingen er i tvil om brannvesenets motiver – det er å hjelpe. Kulturen er preget av åpenhet, ærlighet og tilgjengelighet. Uavhengig av hvor du jobber, mener jeg at kommunikasjonsfolk styrker tilliten til egen bransje ved å bygge sitt arbeid på slike verdier.

Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?

– Selv om det tidligere er nevnt i Fredagsstafetten, har jeg veldig lyst til å berømme POD for å ha opprettet den nye plattformen Politiloggen. Her gjøre informasjon om politiets oppdrag tilgjengelig for befolkningen, og gir rask og god informasjon direkte til pressen gjennom en egen presseklient. Brannvesenet har latt seg inspirere av dette knallgode informasjonsarbeidet og jobber med å få på plass en lignende løsning.

Ikke medlem?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.

Medlemsfordeler

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

– Som med all annen kommunikasjon må man evne å sette seg inn i hvordan andre mennesker tenker og føler, og hva de har behov for. Kort sagt: Tenk som en journalist!

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

– Jeg har lyst til å levere stafettpinnen videre til Reidun Duesund, som er teamleder innhold i Sjømannskirkens kommunikasjonsavdeling. Sjømannskirken er virkelig flinke til å kommunisere med nordmenn i alle aldre og har greid å være en relevant tjeneste i inn- og utland gjennom 160 år.

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Hvorfor har du blitt værende i samme jobb i så mange år?

Og da svarer du?

– Etter 15 år i Bergen brannvesen har jeg fortsatt til gode å oppleve en kjedelig dag. I jobben som kommunikasjonsleder her møter jeg stadig nye utfordringer, nye muligheter og fantastiske mennesker. Jeg føler at jeg er med på å gjøre en forskjell.

Trine Sivertsen Sommerlade (51)

Stilling: Kommunikasjonsleder, Bergen brannvesen

Tidligere jobber verdt å nevne: Gaia/Tide, TV2

Utdanning: Cand. Polit. medievitenskap UiB, Kommunikasjon Høgskulen i Volda


Relaterte temaer