Om tillit, KI og kampanjen hun aldri glemmer
Heidi Lippestad, kommunikasjonssjef i Lillestrøm Kommune, er ukens stafettløper.
Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål.
Sissel Bjaanæs, informasjonsdirektør i KLP, ga stafettpinnen videre til Heidi Lippestad, kommunikasjonssjef i Lillestrøm Kommune.
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– En kopp Flat White og en kardemommebolle på Espressohouse i Parkveien!
Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?
– Da Hammeren kraftverk i Maridalen ble innviet, ble det sagt at nå var Oslo sikret all den strøm byen hadde bruk for – til evig tid. De hadde ikke forstått alt hva elektrisitet faktisk kunne brukes til. Litt sånn er det med KI også; vi har bare sett starten. At KI vil påvirke og forandre jobbene våre, er klart. Det åpenbare er at vi kan levere fra oss bedre og mer forståelige tekster, på kortere tid. Vi kan lage ryddigere nettsider med bedre søk. For innbyggere i en kommune, med demokratiske rettigheter, er dette en god nyhet. Utover dét, er det bare å henge med. Jeg er ikke bekymret for at vi skal bli overflødige, vi vil bare bli nyttige på en annen måte. Men allerede nå ser vi også at det følger med ganske mørke baksider, som vi må takle.
Trenger vi et lobbyregister i Norge?
– Det norske samfunnet er bygget på tillit og likhet. Et lobbyregister vil bidra til å opprettholde dette.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Den enkleste og beste definisjonen jeg har sett av tillit, er «positiv forventing til andres atferd», altså at man tror at andre vil handle til det beste. Det motsatte er å lure, lyve og skjule. Å bidra til en forståelig kommunikasjon og en åpen praksis, å være nyttige for organisasjonen som har ansatt oss, innbyggerne vi skal veilede og pressen som kikker oss i kortene, mener jeg er en god begynnelse.
Ikke medlem?
Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.
Fortell om en kommunikasjonsjobb du er blitt imponert over i det siste?
– Jeg tror at Sandra Borch hadde gode kommunikasjonsrådgivere i fuskesaken. Hun forklarte seg og trakk seg. Dermed slapp hun å bli drevet fra skanse til skanse av media, bli konfrontert med «nye avsløringer» som krevde nye kommentarer osv.
Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?
– Jeg følger det jeg en gang lærte om nyhetskriterier: nærhet, relevans og (eventuelt) overraskelsesmomentet.
Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?
– Ingvild Straume, kommunikasjonsdirektør på OsloMet. Lillestrøm er jo en universitetskommune, som skal vokse. OsloMet er allerede her, og driver med mye spennende!
Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Hvilken kampanje har imponert deg mest?
Og da svarer du?
– En mineryddingskampanje fra Norsk Folkehjelp, som gikk som papp-plakater på T-banen. De viste ei lita norsk jente med musefletter, finkjole, strømpebukse og tøfler. Så hadde naturligvis noen gjort hærverk, og revet av det ene hjørnet av plakaten. Da jeg så meg rundt, så jeg at alle hjørnene på alle plakatene var revet av – og dermed var også det ene benet til den vesle jenta revet av. Inntrykket da jeg forstod hva plakaten formidlet, var som et slag i magen. Jeg har aldri glemt den kampanjen.
Heidi Lippestad (59)
Stilling: Kommunikasjonssjef i Lillestrøm Kommune
Tidligere jobber verdt å nevne: Kommunikasjonsdirektør for Meteorologisk Institutt
Utdanning: Master i medievitenskap