Fredagstafetten med Thea Nørgaard Breili
Denne uken skal vi til kommunikasjonsavdelingen i Helsedirektoratet.
Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål. Eli Marie Stavlund, kommunikasjonssjef i Av-og-til, utfordret Thea Nørgaard Breili, rådgiver i Helsedirektoratet.
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– Da tar jeg meg god tid til å lage en deilig middag. Nå på høsten er det gjerne noe som kan stå og putre på komfyren en god stund. Og så inviterer jeg noen venner over, aller helst litt tidlig slik at vi kan prate og hygge oss mens vi lager maten.
Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?
– At KI kommer til å påvirke jobbene våre, og allerede gjør det, er det ikke tvil om, men jeg håper vi kan se på det som et nyttig verktøy på lik linje med andre verktøy vi bruker for å utføre jobben vår hver dag. Det krever selvfølgelig kunnskap og kritisk tenkning for å kunne bruke verktøyet på en trygg og nyttig måte. KI er svært nyttig når det kommer til å sammenstille informasjon, trekke ut hovedpunkter av en tekst, eller å disponere en sak. Av og til kan det også være nyttig for å starte en tankeprosess, men jeg tror og håper at det skal mye til før KI kan erstatte kreativiteten og den gode historiefortellingen. God kommunikasjon er mer enn informasjon.
Trenger vi et lobbyregister i Norge?
– Det blir et ja fra meg. Åpenhet rundt politiske beslutningsprosesser er viktig for å bevare tilliten.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Jeg jobber med Helsedirektoratets informasjon og kommunikasjon rundt hva som er et sunt kosthold, et tema som engasjerer mange. For å styrke tilliten er åpenhet og tilstedeværelse i debatten viktig, samtidig som det også er viktig å ha tydelige budskap over tid, og ikke snu kappen etter vinden om det skulle virke som den enkleste løsningen. Kunnskapsgrunnlaget er såpass stødig at det veltes ikke av enkeltstudier eller meninger, derfor blir det slik at vi av og til sier det samme igjen og igjen, og igjen.
Det er generelt et "støyete" informasjonsbilde å navigere i der ute, og det kan være utfordrende for mottaker å skille mellom hva som er kunnskapsbaserte råd eller råd baserte på den enkeltes erfaringer. Dette ser vi ikke bare på kosthold, men også på andre tematikker som kan påvirke folk sin helse. Derfor er det viktig at alle seriøse aktører, i fellesskap, kan bidra til å opprettholde tilliten til kunnskapsprodusenter og myndigheter.
Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?
– Verdensdagen for psykisk helse hadde akkurat en veldig fin kampanje med ett enkelt budskap som var lett for de aller fleste å følge: "Sett av 8 minutter til å snakke med noen du bryr deg om". De tar også for seg noe jeg tror mange av oss har glemt (meg selv inkludert), at det er lov å ta opp telefonen bare for å prate. Grepet om å ta Verdensdagen ut i Minecraft er også spennende for å engasjere en målgruppe det kan være vanskelig å nå ut til. En viktig og god kommunikasjonsjobb som har turt å prioritere ett budskap, og som treffer utrolig mange.
Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?
– Nå engasjerer jo saker om kosthold mange, og det er flere relevante saker i media hver eneste uke, men både dessverre og heldigvis kan man si er ikke alltid overskriftene fra oss så revolusjonerende. Hva som er et sunt kosthold holder seg ganske så stødig fra uke til uke, selv om enkelte nyhetsoverskrifter kan hevde noe annet.
Vi (Hdir) kan sitte dypt nede i statistikk og fakta om hvordan befolkningen spiser, eller hva som er et sunt kosthold. Vi kan mene mye om hva folk bør være opptatt av, eller hva som er interessant i vår siste rapport, men til syvende og sist handler det om å gjøre det relevant og forståelig for mottakeren, og å tørre å plukke ut noen hovedbudskap. Da får ikke alltid alle funn bli med i pressemeldingen. Så igjen, de beste tipsene må bli å kjenne målgruppen, tørre å prioritere noen få budskap og være relevant i mediebildet akkurat nå.
Ikke medlem?
Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.
Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?
– Hører gjerne fra kampanjeleder for Verdensdagen for psykisk helse, Anura Sankholkar.
Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Hvis du må velge ett kostråd, hvilket kostråd bør alle ta med seg i hverdagen?
Og da svarer du?
– Nå spør du vanskelig, det er jo totalen og variasjonen i kostholdet som er viktig. Men om jeg må velge ett råd må det nok bli «Frukt, bær eller grønnsaker bør være en del av alle måltider». Det er lett å huske på og maten blir jo SÅ mye bedre!
Thea Nørgaard Breili (31)
Stilling: Rådgiver i Helsedirektoratet
Tidligere jobber verdt å nevne: Kreatør i reklamebyrået Per Høj
Utdanning: Bachelor i Art Direction fra Westerdals og bachelor i Samfunnsernæring fra Oslo Met