Skip header
Portrett av Anbjørg Bakken.
Portrett av Anbjørg Bakken.

Fredagsstafetten med Anbjørg Bakken

I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Anbjørg Bakken, Senior kommunikasjonsrådgiver i Statnett.

Tekst: TINA JENSVOLD   |  Foto: STIAN THELEN, STATNETT
Publisert: 6. mars 2025

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Jeg får skikkelig helgefølelse når jeg våkner av meg selv lørdag morgen, og kan drikke kaffe på senga - mens jeg blar i aviser og surfer på telefonen om hverandre. Det er en perfekt helgemorgen som jeg kan glede meg til i flere dager! Jeg får også helgefølelse de fredagene mannen min varter opp med "pappas pizza" og jeg kan sitte og se på at han lager mat til meg og barna, da føler jeg meg sånn passe bortskjemt.

Hva er det siste du brukte kunstig intelligens til i jobbsammenheng?

– Det var da jeg skulle oversette deler av års- og bærekraftsrapporten vår, og måtte dobbeltsjekke noen uttrykk som for eksempel "verdiskaping" og "robusthet i strømnettet"… Jeg har også nylig brukt det til å sette opp formelle brev på engelsk og til å lage sammendrag av rapporter.

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Jeg mener vi bør bruke enhver anledning til å være åpne om hvordan vi jobber og hva som er målet med jobben vår. Jeg opplever også at det å være åpen om hvilke utfordringer man står overfor - og hva man kan kommentere og ikke - gir tillit hos journalister og andre målgrupper. For eksempel var jeg nylig på et informasjonsmøte i Porsgrunn der vi møtte naboer som får en stor, ny transformatorstasjon i nærmiljøet sitt. Det ble et for meg overraskende konstruktivt møte. Jeg tror det var nettopp fordi vi var åpne om utfordringene vi står overfor og hvor vanskelig det er å gjøre alle fornøyde, samtidig som vi må sørge for at strømmen kommer frem. Vi la ikke skjul på at det uansett blir krevende å plassere en ny stasjon i et så tettbygd område.

– Jeg opplever også at det å være åpen om hvilke utfordringer man står overfor - og hva man kan kommentere og ikke - gir tillit hos journalister og andre målgrupper.
Anbjørg Bakken

Portrett Andreas Bjørnstad.
Pressearbeid
Norges beste på pressehåndtering
Kommunikasjonsrådgiverne i Kreftforeningen tenker som journalister når de selger inn saker til media.
Les mer om Norges beste på pressehåndtering

Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?

– Da vil jeg trekke frem arbeidet Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) hvert år gjør for å unngå at ungdom blir utsatt for negativ sosial kontroll, æresrelatert vold og tvangsekteskap. Gjennom svært målrettede kampanjer i sosiale medier og tett samarbeid med mange organisasjoner når de direkte ut til barn og unge og bidrar til at flere får hjelp.

Bruker du emojis på jobb? Hva er din favoritt emoji?

– Hehe, som helt ny i Statnett gikk jeg på en skikkelig emoji-smell, så nå har jeg blitt forsiktig, for å si det sånn. Jeg skrev en lang, fin post på Linked In og skulle illustrere vannkraft med denne 💦… De unge kollegaene lo godt, og tenåringsbarna hjemme ble forferdet. Så nå holder jeg meg til ❤️ og klassikeren 👍🏼 i Teams-chaten vår.

Hva er det beste rådet du har fått i karrieren din?

– Jeg fikk mange gode råd fra min tidligere leder i Kunnskapsdepartementet, Anne Kristin Hjukse, og noe av det hun sa da jeg tok over etter henne som kommunikasjonssjef var at jeg kom til å oppleve at jeg var en kjempegod leder for noen, men ikke for andre - og at sånn vil det alltid være. Jeg opplevde at hun hadde helt rett, og det er noe jeg har tatt med meg og vært bevisst på både som leder og nå som medarbeider. Å ha bevissthet rundt hvordan man er som leder og kollega, og hvordan man samarbeider med andre mener jeg er utrolig viktig og kanskje særlig i en kreativ bransje med mye team- og prosjektarbeid.

2. april 2025
Kommunikasjonsdagen 2025
Radisson BLU Plaza Hotel, Oslo

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

– Da vil jeg foreslå Ragnhild Skaara Imset, som er kommunikasjonssjef i Entur. Der jobber hun med å gjøre det lettere å reise kollektivt i hele landet, og jeg har selv blitt begeistret for Entur-appen hun har vært med på å gjøre kjent. Ragnhild er den mest kreative kommunikatøren jeg kjenner, som lever etter mottoet "det kan jeg ikke, så det får jeg helt sikkert til".

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Hvorfor trenger vi kommunikasjonsrådgivere?

Og da svarer du?

– En dyktig kommunikasjonsrådgiver setter seg grundig inn i fagstoffet, og hjelper virksomheten med å nå ut til interessenter og målgrupper med et viktig budskap. Gjennom god, åpen og ærlig kommunikasjon kan vi bidra til å få gjennomført for eksempel politiske prosjekter som påvirker folks hverdag. Det er utrolig hvor mange prosesser som kan låse seg nettopp på grunn av dårlig kommunikasjon i en tidlig fase. En viktig del av jobben som kommunikasjonsrådgiver i Statnett er å legge til rette for samarbeid og dialog med de som er berørt av utbygging av strømnettet. Noen ganger handler det også om større og nokså politisk betente saker, som utenlandskabler. Det mangler ikke på faglige utfordringer, men jeg føler også at jeg bidrar inn med noe som er nyttig – og det kjennes bra!

Anbjørg Bakken (47)

Stilling: Senior kommunikasjonsrådgiver i Statnett

Tidligere jobber verdt å nevne: Journalist i Romerikes Blad, Avisenes nyhetsbyrå og VG,  Moskva-korrespondent i Aftenposten, kommunikasjonsrådgiver og kommunikasjonssjef i Kunnskapsdepartementet.

Utdanning: Bachelor i statsvitenskap, toårig journalistutdanning og Master of Management på BI med fagene PR-ledelse og strategisk kommunikasjon, samspill og ledelse og endringsledelse.