Skip header
Portrett av Ragnhild Skaara Imset
Portrett av Ragnhild Skaara Imset

Fredagsstafetten med Ragnhild Skaara Imset

I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Ragnhild Skaara Imset, Kommunikasjonssjef i Entur AS.

Tekst: TINA JENSVOLD   |  Foto: MOMENT STUDIO
Publisert: 13. mars 2025

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Når jeg kommer hjem fredag ettermiddag, og jeg kjenner lukta av taco spre seg gjennom kjøkkenvifta når jeg går langs hekken vår, da er det helg. Om jeg har fått klemt inn en treningsøkt mellom jobb og hjem, er helgefølelsen komplett. Når jeg åpner døra og bikkja kommer mot meg i gangen med så stor fart at han må skrense på potene, da blir jeg nesten euforisk, haha..

Hva er det siste du brukte kunstig intelligens til i jobbsammenheng?

– Jeg testet ut et KI-verktøy en kollega har laget for å gjøre oss mer effektive når vi trenger å finne informasjon fra intranett. EnAssistent, som verktøyet har blitt døpt, kan svare på typiske førstelinje-spørsmål rundt IT og HR, og gi kjapt treff på relevant internkommunikasjon. Det er kjempenyttig, for det er veldig ineffektivt om folka våre skal bruke mye tid på å lete.

– Jeg testet ut et KI-verktøy en kollega har laget for å gjøre oss mer effektive når vi trenger å finne informasjon fra intranett.
Ragnhild Skaara Imset

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Jeg tror det er viktig å forklare hvorfor. Også mener jeg det gir økt tillit når fagfolk som kan det det spørres om svarer – forutsatt at de er egnet og komfortable med det. For eksempel fikk vi for litt siden spørsmål om hvorfor det kan være ledige seter på togene fra Oslo til Bergen når en får beskjed i salgskanalene om at det er fullt. Da viste jeg til min eminente kollega som sitter tett på utviklingen av salgsløsninger, og som også er verbal og pedagogisk. Han har tyngde og kunne forklare hvorfor, og han kunne også svare på oppfølgingsspørsmål på stående fot.

Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?

– Du, her om dagen tenkte jeg på røykekampanjen på 90-tallet. Tenk, for en effekt den hadde, og for et smart trekk å rette mye av kommunikasjonen mot barna og unge. Husker jeg hadde en linjal det sto «stump røyken på». Da gikk jeg i 4.klasse, tror jeg.

– Kampanjen viste hvordan strategisk informasjon og kommunikasjon kan spille en viktig rolle for å få til holdningsendringer. Vi hadde neppe hatt den samme effekten av kun økte avgifter på tobakk og andre politiske reguleringer.

Portrettbilde av Nils Petter Strømmen
Digitale kanaler
Gir flere kanaler oss mindre gjennomslag?
– Ingen norske, redaksjonelle medier er blant de fem mest brukte mediekanalene for aldersgruppen fra 15 til 24 år, sier Nils Petter Strømmen, seniorrådgiver hos Kantar Media.
Les mer om Gir flere kanaler oss mindre gjennomslag?

Bruker du emojis på jobb? Hva er din favoritt emoji?

– Sikkert altfor ofte, men jeg pleier å se an hvem som er mottakeren. På mail til folk jeg ikke kjenner, bruker jeg ikke emojier. Men på LinkedIn og i interne sosiale kanaler bruker jeg det. Av og til litt feil, haha. Jeg har tenkt at 😗 betyr «okidoki», så har vært ganske raus med den internt – inntil jeg skjønte det var en sussemann.

Hva er det beste rådet du har fått i karrieren din?

– «Skriv som om du skriver for en 11-åring». Det var noe jeg brukte da jeg jobbet i NRK Super, men trodde jeg måtte legge det av meg da jeg begynte i et departement. Sjefen min i departementet var ikke enig, hun ville jeg skulle fortsette med det. Det gjør at språket blir enkelt, klart og lett å forstå. Samtidig blir det ikke fordummende, for 11-åringer flest er mer oppegående enn en skulle tro.

2. april 2025
Kommunikasjonsdagen 2025
Radisson BLU Plaza Hotel, Oslo

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

– Kristina Høyer. Hun er rådyktig i faget, tøff og uredd. Hun er kommunikasjonssjef i Norsk Psykologforening som har som formål å bidra til å forbedre menneskers livsvilkår og livskvalitet.

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Hva er det lureste og mest vågale du har gjort i livet ditt?

Og da svarer du?

– Det var å si opp en fast jobb og dra til Volda for å studere journalistikk i en alder av 25 år (føltes innmari gammelt den gangen). Det var to utrolige morsomme år, og det bragte meg til et fag jeg elsker. Å studere i Volda var en fest, og livet var en lek. Vi hadde klassefest hver helg, pølsekiosk ut av kjøkkenvinduet om natta, jeg ble introdusert for toppturer, og fikk flere av mine nærmeste venner der.

Ragnhild Skaara Imset (46)

Stilling: Kommunikasjonssjef i Entur AS

Tidligere jobber verdt å nevne: Senior kommunikasjonsrådgiver i Kunnskapsdepartementet og i NHO, journalist i NRK – jobbet i Dagsrevyen, var med på å etablere Supernytt og har jobbet i flere distriksredaksjoner. Jeg har også vært Systemutvikler i TV2.

Utdanning: Påbegynt Master of Management med fagene Samspill og ledelse, og PR-ledelse og strategisk kommunikasjon, Bachelor i journalistikk og samfunnsøkonomi, og Bachelor i Informasjonsteknologi.