

Fredagsstafetten med Solveig Rødland
I denne fredagsstafetten blir vi bedre kjent med Solveig Rødland, Seksjonsleder for web og internkommunikasjon i kommunikasjons- og formidlingsavdelingen i Stortingets administrasjon.
Ny stafettløper hver fredag. Øyvind Nesvåg, Senior kommunikasjonsrådgiver i Rogaland fylkeskommune, ga pinnen videre til Solveig Rødland, Seksjonsleder for web og internkommunikasjon i kommunikasjons- og formidlingsavdelingen i Stortingets administrasjon.
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– På fredager er det ofte pizza i stortingsrestauranten, og det er bokstavelig talt en god inngang til helgen. Selv om jeg ofte lager meg en litt for travel fredag ettermiddag med oppgaver som helst skulle vært løst før helgen, så er det utrolig deilig når man kan lande hjemme i sofaen med familien og en tøvete film.
Hva er det siste du brukte kunstig intelligens til i jobbsammenheng?
– I forbindelse med et e-læringskurs vi arbeider med kom jeg over en funksjon for å forbedre, forlenge eller forkorte teksten. Jeg er nok ikke en "first mover" når det gjelder å ta i bruk KI-verktøy, men jeg synes det er spennende når det bygges inn i løsninger vi allerede bruker og som hjelper deg der du er, uten at det blir en omvei. Så fremt løsningene er kvalitetssikret og godkjent, selvsagt. Ellers så bruker jeg ofte Copilot til å starte en tekst, og har også sett nytten av å be verktøyet «lære meg å forstå» eller «hjelp meg å lære bort» - enten om det er en kompleks sak, formler i excel eller å hjelpe ungene med matteleksen. Men jeg bruker også litt tid på å kjefte på KI-chatboter når de gir feil informasjon, og det synes jeg de ennå gjør ganske ofte.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Jeg blir lei meg på vegne av fagfeltet når det gis et inntrykk av at kommunikasjonsfolk primært driver med unødvendige oppgaver og tilsløring av saker. Fagfeltet er utrolig bredt, men de fleste kommunikasjonsarbeidere er etter min erfaring opptatt av å legge til rette for åpenhet, skape forståelse og sikre tilgjengelighet. Det må vi fortsette med.
– I tillegg må vi kanskje bli enda flinkere til å fremvise vår faglige kompetanse og resultatene av det vi gjør både innad i organisasjonene vi jobber i og i samfunnet ellers.
Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?
– Her er det mange verdige kandidater, men jeg tror faktisk jeg vil trekke frem et arbeid som gjøres av mine kollegaer i Stortingets kommunikasjons- og formidlingsavdeling. Hvert år tar seksjon for besøk og formidling imot over 20 000 skoleelever og andre grupper i stortingsbygningen, og gir innsikt i demokrati, folkestyrets utvikling, hvordan arbeidet i Stortinget fungerer og mye, mye mer. I tillegg arbeider de kontinuerlig med å utvikle digitale læringsressurser til bruk i skolen, alt fra hele skoletimer med rollespill og oppgaver, til enkle fargeleggingsoppgaver lærerne kan skrive ut. Det er viktige tiltak i en tid der demokrati, ytringfrihet og andre verdier vi setter høyt er under press.
Bruker du emojis på jobb? Hva er din favoritt-emoji?
– Jeg er kjempeglad i emojis, og kan bruke både 👍og 😊 i Teams og uformelle e-poster. Jeg liker ekstra godt både 🙌 og 🎉 når det passer seg. Så har jeg fanget opp at det finnes de som mener 👍 er passivt-aggressivt og 😂 er håpløst gammeldags, men slike diskusjoner orker jeg ikke forholde meg til.
Hva er det beste rådet du har fått i karrieren din?
– Jeg vet ikke om det kan kalles et råd, men tidlig i karrieren hadde jeg en leder som insisterte på at jeg skulle gjøre ferdig hovedoppgaven min, selv om jeg hadde gitt opp å fullføre. Hun sendte meg på tvungen avspasering og sa at hun skulle trekke meg i lønn helt til oppgaven var ferdigskrevet. Det tok en uke, så var den levert. Det har jeg vært utrolig takknemlig for i ettertid, og ble et eksempel på et mantra som jeg prøver å etterstrebe: «Nothing will make you happy, except doing the work». Kunne nesten brodert det på en pute!
– Nothing will make you happy, except doing the work.
Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?
– Johanne Severinsen, utredningsleder og senior kommunikasjonsrådgiver i Kunnskapsdepartementet. I tillegg til å være en god venninne, er hun en klok dame med et godt kommunikasjonshode.
Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Hva gjør du for å slappe av?
Og da svarer du?
– Her er det flere svar, men en av oppgavene jeg liker å ta fatt på når det har vært mange store, krevende oppgaver er å drive litt kvalitetsarbeid på våre nettsider. Det er småting som de færreste får med seg at blir gjort, men å rette opp i brutte lenker, skrivefeil og å legge til en manglende alt-tekst på et bilde gir meg en skikkelig god følelse. Det er et Sisyfos-arbeid, men gir også verdifull innsikt i større forbedringsmuligheter både teknisk og innholdsmessig.
Solveig Rødland (47)
Stilling: Seksjonsleder for web og internkommunikasjon i kommunikasjons- og formidlingsavdelingen i Stortingets administrasjon.
Tidligere jobber verdt å nevne: Webredaktør i Akershus fylkeskommune og Viken fylkeskommune, kommunikasjonsrådgiver ved Arkitektur- og designhøgskolen
Utdanning: Hovedfag i medievitenskap fra Universitetet i Oslo og et nesten fullført årsstudium i design og kommunikasjon i digitale medier fra HiO/OsloMet.