Fredagsstafetten med Charlotte Lundgren
Hun tror KI vil gi kommunikasjonsfaget høyere presisjon og løfter frem en 20 år gammel kampanje. Les hva som gir spesialrådgiveren i Rådet for psykisk helse helgefølelsen under.
Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål. Tor Øverbø, påtroppende markedssjef i Kirkens bymisjon, ga stafettpinnen videre til Charlotte Lundgren i Rådet for psykisk helse.
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– Min helgefølelse dunker inn når det dukker opp muligheter for ustrukturert tid og miljøforandring. Den kan derfor likegodt dukke opp en tirsdag som en fredag. Litt innebygd plass til planlagt spontanitet kan derfor være vel så behagelig som en helg med dugnad eller kjøring til fotballcup.
Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?
– KI vil nok hjelpe kommunikasjonsfaget til høyere presisjon på både innhold og presentasjon. Også tenker jeg det blir en del nedskalering på de tradisjonelle informasjonsjobbene.
Trenger vi et lobbyregister i Norge?
– Tja. I prinsipp ville en slik oversikt vært det rette, men jeg lurer på om det kan gi en falsk trygghet i et land der teorien om six degrees of separation egentlig kun er to. Alle er i slekt med tante Olga på Toten, på et vis. I praksis tror jeg habilitetsvurdering må vurderes ut fra en rekke omfattende kriterier for å kunne dempe risikoen for korrupsjon og nepotisme.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Stå i ubehag og server fakta. Sannheten lønner seg alltid.
Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?
– Kampanjen Husk bilbelte fra Statens vegvesen. Den har holdt seg i over 20 år og rører meg hver gang jeg ser den. Jeg er sikker på at mange med meg tar en ekstra titt på speedometeret når den dukker opp langs veien, og at den har reddet mange liv. Jeg må også nevne kampanjen Matboksen fra Bufdir. Gutten som gikk ut for å drikke vann i matpausen for å stagge sulten og kom tilbake i klassen til fylt matboks fra omsorgsfulle medelever gikk viralt og fikk ulik betydning i ulike land. I Norge handlet den om å skaffe fosterhjem, mens den for mange i verden ble et symbol på dårlig økonomi og sult. Hvis den kom i dag hadde nok flere i Norge kjent seg igjen i sult-elementet.
Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?
– Jeg har hatt størst suksess med innsalg av saker der ny kunnskap gir perspektiv og forklaring på samfunnsspørsmål folk baler med å forstå, og der man enkelt skisserer hva som kan forandres. De aller fleste journalister hiver seg på om de får beskrevet faktabaserte og konkrete løsninger på problemer – særlig om noen kan ansvarliggjøres. Hold det enkelt og hold på tålmodigheten. Det holder å få frem et par poenger i hver sak. Det må alltid være noe igjen å følge opp.
Ikke medlem?
Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.
Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?
– Henrik Nielsen i Politidirektoratet. Du finner ikke et menneske i Norge med bedre rolleforståelse enn han.
Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Hvordan var sommerferien?
Og da svarer du?
– Nydelig. Kontinuerlig helgefølelse i fem uker komplett med daglig bading.
Charlotte Lundgren (51)
Stilling: Spesialrådgiver kommunikasjon og politikk i Rådet for psykisk helse.
Tidligere jobber verdt å nevne: Medierådgiver i Bufdir.
Utdanning: cand.philol.