Fredagsstafetten med Espen Skran
Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål.
Elin Solvang Hjelmen, Sosiale medier-ansvarlig i Arbeidstilsynet, ga stafettpinnen videre til Espen Skran.
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– Jeg synes helgen starter best når det ikke er hjemmekontor, selv om det er praktisk noen ganger. Da får jeg en tydeligere overgang mellom to gode sider av livet, en fantastisk jobb og fritiden du aldri får igjen. Selve helgefølelsen kommer av seg selv med en fin blanding av familieliv med litt voksentid på kvelden.
Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?
– Gitt bredden i kommunikasjonsjobbene kommer det veldig an på, men mange både har og vil utvilsomt få bedre verktøy som vil forenkle hverdagen vår.
Samtidig tror jeg det er like viktig å snu på spørsmålet. Hvordan kan vi som kommunikasjonsrådgivere bruke KI til å påvirke kommunikasjonsfaget i retning av mer åpenhet, gi bedre råd, bygge mer tillit, styrke virksomhetens omdømme og jobbe mer effektivt.
Med den inngangen tror jeg det er enklere å finne ut hvordan du kan bruke KI på best mulig måte. Foreløpig er det ikke ChatGTP, men god dialog med medarbeidere og forståelse for barnevernsfeltet som legger det grunnlaget for å kunne formidle dette på en god måte. Jeg flira godt da en bildegenerator skulle gi meg de perfekte fosterforeldrene. Det ble en Kate Winslet-aktig dame med et varmt smil om munnen og hundevalp i fanget som passet bedre for dyrebeskyttelsen.
Ikke medlem?
Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.
Trenger vi et lobbyregister i Norge?
– Ja, til mer åpenhet, selv om det svaret er større enn spørsmålet. Et lobbyregister må fungere etter hensikten, og det er jo bare et av mange bidrag for mer åpenhet og større tillit til politikere, offentlige virksomheter og oss mennesker imellom. Så selv om det er fint med lobbyregister, kan det verken bli en hvilepute i det arbeidet eller et mål i seg selv som tar fokus bort fra alt det andre vi kommunikasjonsfolk jobber med for mer åpenhet og økt tillit i samfunnet.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Igjen, mer åpenhet, gjerne ved at flere ansatte i offentlige virksomheter tar større plass i viktige debatter. De har skoa på og de er dyktige fagfolk som kan snakke om temaer uten at det nødvendigvis blir politikk av det. Det tror jeg det offentlige ordskiftet har godt av, også når det er snakk om faglige uenigheter. Her kan vi kommunikasjonsfolk styrke tilliten til egen bransje gjennom et konkret stykke arbeid mange ser resultatene av.
Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?
– Jeg synes folka i egen etat og direktorat er flinke til å få fram at flere barn og unge trenger fosterhjem, som for eksempel med fotballfilmen som fikk sølvfisken for mars.
I tillegg vil jeg slå et slag for kommunikasjonsfolka i offentlig sektor som jevnt og trutt bidrar med at vi har beredskapslagrene i orden, verdens enkleste skattemelding, gode løsninger i NAV og slutter med usunne ting. Og ikke minst at flere forstår brev og avgjørelser og at befolkningen deltar i samfunnet og får sagt sine meninger gjennom gode medvirkningsprosesser.
Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?
– Jeg skulle gjerne hatt på flere saker om at hundrevis av ungdom hver eneste dag får god hjelp på barnevernsinstitusjoner eller at mange tusen barn får god omsorg i et fosterhjem. I sånne tilfeller kan vi ikke kimse av lokalavisene, hvor det er plass til flere ord og flere av de gode historiene – og da gjelder det å finne den gode historien og en knagg.
Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?
– Da synes jeg dere skal intervjue Tonje Dahlbak, min tidligere kollega, som ga meg en veldig god start i Bufetat og for det arbeidet hun og et par andre har lagt ned bak LinkedIn-siden til etaten. Nå jobber hun for at flere skal bli fengselsbetjenter.
Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Hvorfor er det så lett for mange å være kritisk til kommunikasjonsstillinger og så alt for mye upresis kritikk av jobben vi gjør?
Og da svarer du?
– Fordi for mange ikke vet nok om hva vi holder på med, kanskje spesielt i offentlig sektor. Her har vi en jobb å gjøre, både internt og eksternt, gjennom å ta legitim kritikk på alvor samtidig som vi imøtegår myten om at vi pakker inn eller bortforklarer vanskelige saker og at vi i stedet er døråpnere og tilretteleggere for dialog.
Espen Skran
Alder:
- 40
Stilling:
- Senior kommunikasjonsrådgiver i Bufetat
Tidligere jobber verdt å nevne:
- Den norske Burmakomité
- Oslosenteret
- Oslo kommune
- Redd Barna
Utdanning:
- Master i religion og samfunn, UiO
- Videreutdanning i kommunikasjon, BI