Fredagsstafetten med Henrik Nielsen
Denne uken snakker seniorrådgivere i Politidirektoratet om at man trenger et utenforstående blikk, viktigheten av åpenhet og hva som faktisk er medienes oppgave.
Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål. Charlotte Lundgren i Rådet for psykisk helse ga stafettpinnen videre til seniorrådgiver i Politidirektoratet, Henrik Nielsen.
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– Matlaging, en pilsner og Dagsnytt 18 på en fredag.
Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?
– KI vil påvirke oss alle. Det er et nytt stort sprang i digitaliseringen. Faget vårt vil bestå, men arbeidsmåten og arbeidsoppgavene vil endres – hvordan er vanskelig å si noe om.
Trenger vi et lobbyregister i Norge?
– Ja, vi trenger et lobbyregister – i hvert fall på Stortinget. Åpenhet om dette er viktig for styrke tilliten til politiske beslutningsprosesser, og for å styrke demokratiet.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Det samme som politikerne på Stortinget må – mer åpenhet. Mytene om kommunikasjonsfolks "spinning" er sterkt overdrevet. Den private delen av bransjen lever godt av denne myten, for kommunikasjonsfolk i det offentlige er det en byrde.
Ikke medlem?
Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.
Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?
– Dette kan være så mangt, og det er helt sikkert masse jeg ikke kjenner til. Så jeg tillater meg å være litt navlebeskuende. Appen "Politiloggen" gir folk innblikk i politiets arbeid og oppgaver der de bor og andre steder. Politiet er avhengig av tillit – på appen ser de hva politiet gjør, uten å være på X/Twitter.
Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?
– Medienes oppgave er ikke å fortelle om hva som er bra, eller hva som er fint. Bring relevante utfordringer til mediene, understøtt det med kunnskap, pek på mulige løsninger og dilemmaer. Saken din må kunne kobles inn i samfunnsdebatten for å være relevant og interessant. Et snev av konflikt eller motstridende interesser er aldri dumt i historiefortelling for å få en sak på i mediene.
Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?
– Kristine Meek.
Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Hvorfor trenger vi kommunikasjonsbyråer?
Og da svarer du?
– Fordi det er vanskelig å se seg selv, og man trenger et utenforstående blikk. Perspektiver kan bringes inn uten at de trenger å forsvares dem ved kaffeautomaten dagen etter. Kommunikasjon er et håndverk, som har noen verktøy, og noen ganger trenger man en håndverker. Man kommuniserer jo for at man ønsker å oppnå noe, og det kan være fint å få hjelp til slikt. Om man kan, vil og har råd til å kjøpe disse tjenestene.
Henrik Nielsen (54)
Stilling: Seniorrådgiver POD
Tidligere jobber verdt å nevne: Bufdir, Geelmuyden.Kiese, NRK
Utdanning: Cand.polit UiO, MSc Economic History LSE